14 november: A Day at the Races

Op 14 en 15 november kwam het Polestar Team naar Zolder, kwestie van het promoten van deze ‘performance models’ van Volvo bij potentiële klanten.

Wild card
We konden tien personeelsleden gelukkig maken met een 'wild card' om dit evenement bij te wonen. Drie (niet zo eenvoudige) vragen én een schiftingsvraag moesten de gelukkigen aanwijzen. En of ze gelukkig waren!

Danny Reyniers van Esdic was in de wolken. “Leuk om eens voluit te gaan zonder flitspalen in de buurt”, vond hij. Ingenieur Koen Claeys had het over een 'a once in a lifetime'-ervaring, en vond dit één van de vele mooie initiatieven die dit bedrijf neemt voor zijn werknemers. "Verder ben ik fier dat we de S60 Polestar hier in Gent bouwen, en binnenkort de V60 Polestar! Een fantastisch product dat Volvo zeker nodig heeft in zijn portfolio om te kunnen concurreren met de Duitse premiummerken."

Andy Van Hoecke vond dit ook: "Het gedacht alleen al dat wij deel mogen uitmaken van de productie van deze Polestars! Alles was tot in de puntjes verzorgd, en bovenal was het leuk om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier deze dag beleefde. Alle mensen straalden daar van passie voor deze wagens en ze waren ook niet verlegen om een compliment te geven." Hij vond het ook leuk om andere mensen te leren kennen  - "Stuk voor stuk toffe mensen met elk hun eigen kennis en waarden binnen de productie van Volvo".

Na een heerlijke lunch kregen de gasten een voorstelling over Polestar, en een briefing over het circuit. Dan kregen ze hun racekledij en maakten ze kennis met 'hun' Polestar-auto en hun piloot. Eerst een testrit met de piloot achter het stuur met tal van tips, en daarna mochten ze zelf twee keer tien minuten op het circuit rijden.

Nu ja, rijden... Ook fotograaf Eric Demurie kroop achter het stuur. "Je start met plankgas, en je rijdt voluit, tot je snelheden bereikt van 180 km per uur. Voor de bochten stonden er kegeltjes, en je moest voluit gaan tot precies daar, en dan remmen, echt zéér hard remmen, om de bocht in te gaan, en meteen weer plankgas geven. Toen ik passagier was met een racepiloot, heb ik geen foto's kunnen nemen. Je moet je vasthouden, je gaat van links naar rechts, en als je door de zoeker van de camera kijkt, word je gegarandeerd misselijk. Ik kon enkel een filmpje maken met mijn mobiele telefoon. En toen ik met Danny Reyniers naar huis reed, moest ik het zijraampje openzetten, want ik was nog altijd wat onpasselijk."

Volvo-technicus Nicolas Ampe had nog nooit met een getunede auto gereden, en vond dit erg spannend. "Toen het donker begon te worden, regende het, en dat maakte het alleen maar spannender." Franky De Baets had het over de adrenaline: "Weten dat je 368 pk onder de motorkap hebt en zowel links als recht mag rijden, dan is de adrenaline nog zo hoog. Deze racecar gaat nog vele prijzen pakken !”
Jo Vandermeirsch vond het een superconcept, en Jolien Vroman - de enige vrouw in het gezelschap - vond wel dat ze best haar mannetje kon staan, "dankzij de vele tips van de coach naast mij. Zelf door de bochten scheuren met zo een topwagen was dan ook het hoogtepunt van de namiddag! Als afsluiter mochten we nog eens ervaren wat een ‘fast lap’ inhoudt."

Elias Traen is best wel trots "om deel te mogen uitmaken van de productie van dit asfaltverslindend straatmonster. De filosofie van Polestar is 'from track to road', en dat hebben we goed gemerkt.” Patrick Dedeken was kort en bondig: "Het was af. Leuke dag, bedankt!"

En alle collega’s zeiden, bijna in koor: Bedankt Volvo!

Marketingdirecteur Balder D'Hondt (van Volvo Car Belux, de verkooporganisatie) was tevreden met dit initiatief. "We zijn erin geslaagd om Volvo op een zeer geslaagde manier in de kijker te zetten bij een doelgroep die sportiviteit niet altijd met Volvo associeert. Maar het echte succes zal er maar zijn wanneer deze potentiêle klanten nu ook overgaan tot aankoop. Dat zullen we nu van kortbij opvolgen."

  • Smile

    We sluiten dit stukje af met het verslag van Jokke_vlo, forumlid op www.autominded.be en iemand die het racewereldje goed kent. Hij wordt door verschillende merken uitgenodigd om wagens te testen op circuit. Het stuk werd lichtjes ingekort.


    “Ik ga met de deur in huis vallen. Een tweeliter viercilinder in zo een relatief zware wagen kunnen we moeilijk een "sportwagen" noemen. We zitten met een typische motor voor een hothatch in een vrij zware middenklasser. Een sportieve middenklasser is dus eerder het concept, en dat valt theoretisch moeilijk te rijmen met "Polestar". Anderzijds: kan Volvo van dit concept iets leuks maken, is er publiek voor zoiets? Gezien de relatief lage taks voor zo een sportieve limousine zou dat wel kunnen. Of dat lukt probeer ik hieronder in te schatten. We spelen in de prijsklasse rond 60.000 euro, verwacht dus geen concurrent voor een BMW Alpina of Mercedes C AMG, wel voor de verschillende Mercedes A varianten bijvoorbeeld. Ik had al eens in de wagen gezeten, het interieur kende ik al. Wat ik hier vooral onthoud is dat stoelen echt heel goed zaten en voldoende steun bieden!

    Wat mij vooral interesseert is: hoe rijdt-ie? Wel kort samengevat: verdorie verrassend leuk! De motor is vrij lineair (dankzij de combinatie compressor en turbo) en dat is voor iemand die graag met een auto rijdt een verademing. Verwacht hier geen "duw" in de rug van de ongeveer 370pk maar een gezond sportief lineair gedrag. Persoonlijk had ik graag nog wat extra pk's gehad maar ik begrijp dat dat moeilijk ligt met een viercilinder concept.

    De tractie van de AWD Haldex is ronduit fenomenaal, en we hebben op een kletsnat Zolder echt geprobeerd om deze wagen op de gas uit balans te brengen, wel dat was op die vijf rondjes quasi onmogelijk. In het laatste rondje zelfs de buitenwielen op de curb gezet bij het opkomen van rechte lijn en geplankt: geen KIK. Met de wielen nog niet recht: plankeeeeeeuuh : geen kik.

    In winterse en regenachtige omstandigheden moet dit een ongelooflijk lekkere wagen zijn! Miljaarde plezant, echt wel. Ik heb nu al veel baanwagens op circuit mogen rijden, deze pronkt vrij hoog op het lijstje qua smile-gehalte, meer dan een Jaguar een XK-R bijvoorbeeld.

    Wil je op de rem, puntig en snel een bocht aansnijden, dan moet je dit soort wagen niet kopen. Maar pas je je rijstijl aan en rijd je op gevoel op randje grip de bocht in, dan kan je dat deels omzeilen en komt daarna het smile-moment. Dat ding komt een bocht uit NJAMMIE-style. En ja, in het nat met de wielen nog niet compleet recht kan je al vol gas geven zonder dat die auto ook maar zin heeft om 3 cm naar buiten te duwen voor of achter. Vergis u niet met het bochtenwerk, want de wagen doet dit veel beter dan een pak andere wagens in dit soort klasse en dat komt door het volgende puntje.

  • .
    .

    Een van de belangrijkste eigenschappen van een sportieve wagen (spijtig genoeg leggen veel mensen bijna enkel nog nadruk op pk en Nm-waarden): de ophanging en het chassis. Alleen daarom al verdient deze wagen een grote dikke pluim! Het is hier dat Polestar het verschil maakt.

    Eindelijk een merk dat werk maakt van een DEFTIGE ophanging/chassis. De Ohlin-dempers zijn een van de redenen om te zeggen dat dit toch een echte "rijders"-wagen is. Ongelooflijk goede job op dit vlak. Die auto ligt vlak, vangt heel goed lastwissels op en de zwaardere neus wordt heel mooie gecounterd door de balans die in de wagen gebracht wordt door deze quasi perfecte job.

    Ik word nog lyrisch als ik erover nadenk. Een viercylinder turbo en AWD die een smile op je gezicht tovert en waar je het etiket "rijderswagen" op kleeft: YES it can. Deze wagen moet je dagelijks gewoon heel veel plezier kunnen schenken onder ALLE omstandigheden en op elk terrein.

    Belangrijk om weten is ook dat de wagen "gemakkelijk" en veilig te rijden is, hij geeft je plezier zonder dat je met angstzweet moet zitten. Zowel ikzelf als de begeleiders waren het over eens dat een BMW M2-3-4 in deze weersomstandigheden niet meekan. Ik zeg dit niet om dat Duits merk aan te vallen maar om te kaderen waar zijn sterke punten liggen, en als je naar ons weertje kijkt, lijkt me dat samen met de prijs een verduiveld sterk argument.

    Conclusie
    ik ben vrij zeker dat deze auto in deze weersomstandigheden het heel veel sportwagens enorm moeilijk kan maken, zolang je de auto kan lezen en je rijgedrag kan afstemmen op de sterke punten van de wagen. En ja die zijn er, vooral met de perfecte afgestelde Haldex en met als punt van uitmuntendheid het o zo belangrijke chassis/ophanging. Polestar is een van de weinigen die dit kan in deze prijsklasse, een dikke chapeau! Zoek je een break, tweeliter, die aangenaam rijdt en waar je je rot mee kan amuseren op een veilige manier: dan is dit misschien wel DE KOOP! Vergeleken met bijvoorbeeld een CLA AMG zou ik zonder een seconde twijfelen en voor de Volvo Polestar gaan."

    Bron: https://www.autominded.be/forums/topic/2373-volvo-s60v60-polestar/
    Met dank aan Danny De Neef, supervisor GB, die dit op de Facebookpagina van de Volvo-collega's plaatste.

Naar boven