Bye bye Volvo XC60!

Vandaag nemen we afscheid van de Volvo’s XC60, dé topper van onze fabriek. Tussen 5 september 2008 en vandaag (1 september 2017) liepen er van dat model niet minder dan 951.890 exemplaren van de band in Volvo Car Gent.

Blijven groeien
“De Volvo XC60 zou een mooie casestudy zijn voor een student marketing,” zegt fabrieksmanager Eric Van Landeghem. “Hij werd gelanceerd op een moment dat de auto-industrie in een grote crisis zat, en toen de prijs aan de pomp recordhoogten bereikte. Toch sloeg de XC60 aan, en de volumes bleven stijgen, jaar na jaar. Ik ken geen enkel automodel dat de klassieke evolutie van groei-hoogtepunt-terugval zo negeerde, als de XC60.”

De laatste jaren was de Volvo XC60 uitgegroeid tot de best verkopende midsize SUV in Europa, en ook in België voerde de XC60 de verkooplijstjes aan. Vorig jaar, het negende laatste volledige verkoopjaar voor de Volvo XC60, werden er 161.092 exemplaren van verkocht. Sinds de marktintroductie ion 2008 steeg de verkoop elk jaar, een unicum.

Nadat de Volvo XC60 als concept car werd getoond in 2007, kreeg het productiemodel in het voorjaar van 2008 zijn première op de Geneva Motor Show. De productie en verkoop gingen in Europa van start in het najaar van 2008, op het ogenblik dat de auto-industrie in een crisis verkeerde omwille van de sterk gestegen brandstofprijzen.
De XC60 werd aanvankelijk enkel in de fabriek in Gent geassembleerd. In 2013 vatte Volvo de productie van de XC60 ook in in Chengdu, voor de Chinese markt.
Met de Volvo XC60 stapte Volvo in het groeiende segment van de compacte SUV’s. Aanvankelijk werd gemikt op een volume van 50.000 auto’s. Het model bleek een schot in de roos: de Volvo XC60 werd het best verkochte Volvo-model ooit. Het topjaar voor Volvo Car Gent was 2014, toen we 128957 XC60-modellen verkochten. In vele landen, waaronder België, is de XC60 de segmentleider.

 

City Safety
In de fabriek werd de capaciteit van de laserlasinstallatie uitgebreid en het panoramisch sunroof werd automatisch geassembleerd. Voor Volvo Car Gent was de XC60 het eerste model op het P3- of EuCD-platform.
Het belangrijkste veiligheidsnieuws was City Safety - een uniek hulpmiddel dat de chauffeur helpt om een impact te vermijden. Het systeem gebruikt een snelheidssensor die berekent of een botsing waarschijnlijk zal zijn. Afhankelijk van de snelheid zal het systeem de auto voorbereiden op een manuele remhandeling, of zelf remmen wanneer de chauffeur niet of niet tijdig reageert.
EuroNCAP gaf de XC60 vijf (op vijf) sterren en de hoogste score van 37 (op 37) punten.

De XC60 werd gelanceerd met de zescilinder T6-motor met 285 pk en met vijfcilindermotoren van 185 (D5) en 163 pk (2.4D). Vierwielaandrijving was standaard. Vanaf 2009 werd de XC60 ook beschikbaar met voorwielaandrijving.

Het succes van de XC60 lijkt maar niet af te nemen, ook dankzij een geslaagde opfrissing in 2012. Voor modeljaar 2016 is de XC60 beschikbaar met vier motoren uit het nieuwe Drive-E-gamma: De T6 met 306 pk, de T5 met 245 pken twee turbodiesels (D4 en D3) met respectievelijk 190 en 150 pk. Het City Safetysysteem werd voortdurend verbeterd en kan nu een botsing vermijden tot snelheden van 50 km per uur. Andere nieuwe veiligheidsopties zijn Pedestrian and Cyclist Detection (met automatisch remmen), het Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert (met sensoren achteraan) en Road Sign Information.

Afscheid
De opvolger van de Volvo XC60 werd voorgesteld in het voorjaar van 2017. Die draagt wel dezelfde naam, maar is gebaseerd op het nieuwe SPA-platform en wordt gebrouwd in de fabriek in Torslanda.
“We kijken met trots terug op de Volvo XC60 van de eerste generatie, ene echte 'Classic',” zegt Eric Van Landeghem. “Het was een echte trendsetter. We zijn er toch maar in geslaagd om onze capaciteit op te drijven, en om tegemoet te komen aan de steeds stijgende marktvraag. De XC60 zag hier het levenslicht, en we mogen Gent wel beschouwen als de ‘thuisfabriek’ van de legendarische Volvo XC60. Daarom zijn we blij dat het een Gents exemplaar is dat vereeuwigd wordt in het Volvo Museum.”

Volvo Car Gent neemt dus afscheid van een topper, en afscheid nemen gebeurt nooit zonder een portie weemoed. “Maar wat zal blijven, is de dankbaarheid,” zegt Van Landeghem, “omdat wij dit model mochten maken. En nu kijken we alweer vooruit, naar de Volvo XC40. De voorbereidingen schieten goed op, en alles wijst erop dat ook dit een topmodel wordt dat in de voetsporen zal treden van de Volvo XC60.”

grafiekxc60-2.jpg
Naar boven