De miljoenste Volvo XC60

Volvo Cars wordt stilaan een SUV-specialist. Dat is voor een groot deel te danken aan de Volvo XC60, het grootste commerciële succes van Volvo van de laatste jaren. Op 13 april liep het miljoenste exemplaar van de XC60 van de band, in Volvo Car Gent. Het gaat om Volvo XC60 Classic D4 (diesel) in het kleur ‘Magic Blue’, bestemd voor de Zweedse markt.

De Volvo XC60 werd gelanceerd in 2008, en is één van de meest succesvolle modellen uit de recente Volvo-geschiedenis (van de Volvo 240 werden er nog meer auto's geproduceerd, maar dit model was dan ook bijna twintig jaar in productie).
Sinds 2015 is de Volvo XC60 de best verkochte midsize SUV (Sport Utility Vehicle) in Europe.
De Volvo XC60 werd eerst in Gent geproduceerd. Volvo Car Chengdu begon dit model in 2014 te bouwen voor de Chinese markt, en ook Volvo Car Manufacturing Malaysia bouwt de XC60. Volvo Car Gent blijft de hoofdfabriek voor de huidige XC60, met op dit ogenblik 903.800 exemplaren op de teller. In Chengdu bouwde Volvo al 92.800 exemplaren, en in Maleisië 3.400.

De Volvo XC60 is Volvo’s best verkochte model. De verkoop steeg jaar na jaar, wat van de XC60 een fenomeen maakt. De klassieke verkoopcurve van groei, maturiteit en verval is op dit model niet van toepassing - in maart van dit jaar stond de XC60 nog altijd op nummer één met 18.420 verkochte eenheden, bijna tweeduizend meer dan het jaar voordien. 2016 was het laatste volledige verkoopjaar voor de huidige Volvo XC60; toen werden er ruim 161.000 exemplaren van verkocht.

Toen de Volvo XC60 werd gelanceerd, rekende men op een capaciteit van 80.000 à 90.000 auto's per jaar - uiteindelijk werd dit het dubbele.

Taartje voor iedereen!
Om deze mijlpaal te vieren kregen alle medewerkers van Volvo Car Gent een fruittaartje aangeboden tijdens de teammeeting van vandaag.
De Volvo XC60 was ook voor Volvo Car Gent een uiterst belangrijk model. Het werd gelanceerd in het crisisjaar 2008, toen de autoverkoop wereldwijd zwaar leed onder de recessie. Al gauw bleek dat het model een schot in de roos was - de capaciteit werd verhoogd, en in 2012 doorbrak de Volvo XC60 de grens van 100.000 verkochte exemplaren.
Volvo Cars pakte uit met een revolutionair nieuw veiligheidsconcept: City Safety. De Volvo XC60 was de eerste auto die zelf remde wanneer hij een obstakel naderde en wanneer de chauffeur niet ingreep.

Opvolger
Vorige maand, op de Geneva Motor Show, maakte Volvo Cars de opvolger bekend van de XC60, gebouwd in Torslanda op het nieuwe SPA-platform. Het huidig model blijft in productie tot na de zomervakantie, en de vraag ernaar blijft nog altijd erg sterk.

"De Volvo XC60 was een groot succes voor Volvo Cars," zegt fabriekemanager Eric Van landeghem. "Binnenkort debuteert Volvo ook in het segment van de compacte premium SUVs wanneer we de Volvo XC40 lanceren. Ik ben ervan overtuigd dat dit een even groot succes wordt als de XC60."

En daarmee zal Volvo zich nog sterker profileren als SUV-specialist.

Groei-Verzadiging-Verval: de klassieke curve gaat niet op voor de XC60.
Naar boven