Gebeten door techniek

“Een job in de automobielindustrie? Niks voor mij, dacht ik altijd. Tot we in het zevende jaar Industriële Onderhoudstechnieken een korte stage liepen bij Volvo Car Gent en kennis maakten met de robotica van het bedrijf. Die stage heeft mij van gedacht veranderd. En zie, bijna drie jaar later heb ik het hier nog heel erg naar mijn zin.”

Aan het woord is Bert Gasthuys, onderhoudstechnicus in de Lasfabriek. Naast hem nog twee collega-technici: Patrick Van Puyvelde die in de Onderhoudsafdeling werkt van de Spuitfabriek en Wesley Denaert, werkzaam in Onderhoud in de Eindassemblage.

Nog niet afgestudeerd maar wel al contract
“Ik was voorbestemd om hier te komen werken,” lacht Wesley. Hij kwam ook meteen na zijn opleiding Elektriciteit-Electronica en een zevende jaar Meet- en Regeltechniek hier terecht. Wesley: “Mijn vader zaliger werkte hier ook, en we reden ook altijd met Volvo, op die ene Ford na dan, maar dat was toen Volvo even in Amerikaanse handen was! Ik keek altijd op naar Volvo, en toen enkele medewerkers van Volvo destijds op Edugo kwamen vertellen over hun job, heb ik niet getwijfeld. Ik zat nog op de schoolbanken, maar had wel al een contract vast. Intussen werk ik hier al veertien jaar.”

Eens in automobiel, altijd in automobiel
Alles laat vermoeden dat Patrick de ‘ancien’ is van de groep, maar dat is te snel geoordeeld. “Slechts vijf jaar heb ik hier op de teller,” aldus Patrick. Maar hij bracht wel een pak ervaring mee als onderhoudstechnicus. Patrick: “Ik heb altijd bij Opel Antwerpen gewerkt, in dezelfde functie als hier, ook in de Spuitfabriek. Na de sluiting heb ik even in een koekjesfabriek gewerkt, maar uiteindelijk ben ik toch weer in de auto-industrie gaan werken.”

Thuiskomen
Is dat niet vreemd nadat hij de sluiting van Opel had meegemaakt? “Neen, niet voor mij, eens je in een autofabriek gewerkt hebt, wil je dit terug doen. Het voelde als thuiskomen voor mij. De automobiel is, dankzij de constante vernieuwingen, een enorm boeiende omgeving om in te werken.”

Geen zorgen
Ook Bert en Wesley maken zich geen zorgen om de toekomst. “Helemaal niet, hier wordt enorm geïnvesteerd voor een nieuwe generatie auto’s. Een glazen bol hebben we niet, maar mocht het echt mislopen op lange termijn, dan staan we sterk op de arbeidsmarkt. Geen twijfel aan.”

Investeren in medewerkers
Want Volvo Car Gent investeert heel veel in zijn technisch personeel. “Elke nieuwe installatie die binnenkomt, robots die worden geïnstalleerd, … bij elke verandering krijgen we een degelijke opleiding. Zo blijf je mee met de nieuwste technieken,” aldus Patrick. “Volvo Car Gent biedt heel wat kansen en je kan zelf ook veel leren. In onze labo’s kun je bijvoorbeeld testen doen met PLC’s,” aldus Bert. Hij veranderde recent van functie en werkt nu in een meer gespecialiseerde robotomgeving, wat hem ook de nodige uitdagingen biedt.

Redders in nood
Geen enkele dag ziet er hetzelfde uit bovendien. Een autofabriek moet auto’s maken, in Gent is dat ongeveer elke minuut één auto. De minste storing van robots of installaties betekent wagenverlies, iets wat ten stelligste wordt vermeden. Dus legt elke panne niet heel veel druk op onze technici?

Detective
"Absoluut,” beaamt Wesley, “het gebeurt wel eens dat ik nog voor ik begonnen ben, de vraag krijg: ‘Wat is het probleem?’ en ‘Hoe lang gaat het duren voor we terug kunnen draaien?’ Ja, moeilijk te voorspellen natuurlijk." Dan begint het analyseren, of ‘detective spelen’ zoals hij het zelf noemt, het analyseren, diagnoses stellen en het oplossen. “Het leukste moment is wanneer ik zie dat alles weer draait – dan is de voldoening zó groot!” aldus Wesley.
“Je moet goed je plan kunnen trekken,” vindt Bert. “Maar da’s juist leuk – dingen opengooien en analyseren deed ik ook al graag als kind. Ik ben gewoon gebeten door techniek.”
Robots en machines ontstoren is niet hun enige taak. Analyses maken van storingen hoort daar ook bij, net als preventief onderhoud. De combinatie zorgt voor een interessante job, met veel zelfstandigheid.

Verschillende ploegregimes
Productie loopt non-stop van maandag tot vrijdag. Dus ze werken ook in ploegen. Patrick en Bert werken wekelijks wisselend in de voormiddag en de namiddagploeg. Wesley koos voor de vaste nachtploeg. Wesley: “Ik werk het liefst ’s nachts, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Je slaap- en eetroutines moeten goed zitten. Maar je hebt wel een vast ritme. Ook met kinderen biedt het voordelen, ik ben er altijd voor hen na schooltijd. En uiteraard, nachtwerk betaalt goed.”

Aantrekkelijke werkgever
“Ook met de toeslag voor ploegenwerk mogen we niet klagen,” aldus Patrick. “Je moet het totaalpakket bekijken. Met de extra-legale voordelen meegerekend is Volvo Car Gent zeker een aantrekkelijke werkgever. Bovendien werk je in een proper bedrijf dat veiligheid en gezondheid hoog in zijn vaandel draagt, ook niet te onderschatten toch?”

Ook solliciteren?
Spreekt hun verhaal jou aan, of heb je familieleden of vrienden met een technische opleiding die in aanmerking komen voor de job van Volvo-technicus? Dan verwelkomen we jou of hen graag op ons job event op woensdagavond 29 maart. Je krijgt er een exclusieve blik achter de schermen en enkele van onze technici delen graag hun ervaringen die avond. Graag wel vooraf (tot 28 maart) inschrijven op:

talent@volvocars.com

Woensdag 29 maart 2017, 18.30 uur
Waar: Volvo Car Gent, John Kennedylaan 25, 9000 GENT.
Opgelet: momenteel zijn er wegenwerken aan de gang aan ons bedrijf. Voor bereikbaarheid: zie website.

Naar boven