Jong geweld in het bedrijf

Ingenieurs en technici zijn zogenaamde knelpuntberoepen. “Er is een ‘war on talent’ gaande, zegt Andres De Corte van Rekrutering en Selectie. Er is veel vraag naar bepaalde knelpuntberoepen, zoals technici en ingenieurs. “Maar gelukkig blijft Volvo een sterke merknaam.”

Sinds begin vorig jaar heeft Volvo Car Gent een dertigtal bedienden aangeworven. De reden voor de aanwervingen is de aanloop naar het nieuwe CMA-platform, waardoor er een hoop interne verschuivingen plaatsvinden. Collega’s met ervaring krijgen nieuwe functies in de zogenaamde Launch-organisatie*, en nieuwkomers vullen dan de vacatures. “Een perfecte gelegenheid om nieuw bloed in de organisatie te brengen,” meent Andres De Corte.
We brachten dat jong geweld even rond de tafel voor een babbel.

Maarten Decoene kwam al in zijn studietijd in contact met Volvo – hij liep stage in de Volvofabriek in Chengdu, China “Dat was een onvergetelijke ervaring,” zegt Maarten, die nu als Geometrie-ingenieur werkt in GA (Lasfabriek). Hij waakt erover dat de koetswerken voldoen aan de geometrische specificaties. Hoewel China een aparte omgeving blijft, had hij al meteen door dat er in Volvo een goede, collegiale sfeer heerst.

Dat is iets wat Hendrik Verschelde ook vindt. Hendrik is supervisor in zone 1 van GC (Eindassemblage), en met zijn 26 jaar is hij de nestor van het groepje. “Tijdens mijn sollicitatie werd ik onderworpen aan een ‘group assessment’. We moesten in groep enkele opdrachten uitvoeren, en discussiëren hoe we iets zouden oplossen.” Dat dergelijke beoordeling zeer leerrijk, weten ze bij Rekrutering en Selectie. Je merkt snel hoe iemand in elkaar zit, hoe de kandidaat deelneemt aan de groepsprocessen, en of hij of zij geschikt is voor de job die Volvo aanbiedt.
Hendrik had al een commerciële job, en hij hield vooral van de menselijke contacten. Maar hij is ook een grote autoliefhebber, en een job bij Volvo stond bovenaan zijn lijstje. “Hier kan ik mijn interesse voor autotechniek combineren met het omgaan met mensen.”

Jolien Vroman is industrieel ingenieur Chemie, en solliciteerde bij Volvo in maart vorig jaar. Nu is ze Material Handling Engineer voor GC, wat inhoudt dat ze zoekt naar de best mogelijke flow voor het productiemateriaal van losplaats naar lijn. Ze vindt dat Volvo Cars mooie kansen biedt voor ingenieurs. “Het is een veelzijdig bedrijf,” zegt ze,” en het is hier leuk werken.” Het bevalt haar zo goed, dat ze regelmatig vrienden en medestudenten informeert over de carrièremogelijkheden hier.

Eén van die vrienden is Anthony Daponte, die nu supervisor is in de Lasfabriek. “Ik had enkele sollicitaties lopen,” zegt Anthony, “maar uiteindelijk gaf ik de voorkeur aan Volvo. Het bedrijf heeft een goede naam, en er wordt echt werk gemaakt van vorming en opleiding. Binnenkort kan ik in het Volvo Car Graduate Program starten, een opleiding die grotendeels in Zweden plaatsvindt, en waar ik erg naar uitkijk.”

Fé Van der Elst is de vreemde eend in de bijt – ze studeerde niet aan Kaho Sint-Lieven*, maar is bio-ingenieur van de Universiteit Gent. “Ingenieur is ingenieur,” lacht ze. “Toen ik hoorde dat Volvo Cars ingenieurs zocht was ik er meteen bij! Ik leerde rijden in een Volvo S70 en kreeg zo de Volvomicrobe mee van thuis uit.” Fé maakt deel uit van Manufacturing Engineering. Voor de Eindassemblage bereidt ze modeljaarveranderingen voor (de zogenaamde ÄT’s, ofwel: Ändringstillfälle). Ook de komst van de V60 helpt ze voor te bereiden. Zij kreeg Volvo in de gaten via de vacaturesite Job@. “Je krijgt hier een job met heel veel variatie,” zegt ze. “Als je denkt dat de dag zal verlopen volgens een vast stramien, dan gebeurt er altijd iets dat dat overhoop gooit. Dat maakt de job zeer boeiend.”

Het blijkt al meteen uit dit korte gesprek: deze jonge ingenieurs zijn enthousiast over Volvo Car Gent. “ik voel me hier zeer gelukkig in mijn team,” vindt Fé. “Ik werd meteen goed opgevangen, men draagt zorg voor nieuwkomers.” Hendrik is het daarmee eens: “Ik dacht dat de autosector een harde wereld zou zijn, en dat men mij wel eens zou uittesten in het begin. Maar dat bleek niet het geval; de sfeer is hier juist zeer gemoedelijk en ondersteunend.”

Wie in ploegen werkt, moest daar wel even aan wennen, “want vooral de omschakeling is niet altijd zo simpel,” volgens Hendrik. Maar werken in ploegen heeft ook voordelen: je vermijdt de files, en het heeft ook pluskanten voor je privéleven.

Hendrik heeft enkele dagen als operator op de lijn gewerkt, en dat is iets wat hij elke jonge ingenieur zou aanraden. “Het is niet alleen een teken van respect, maar je leert er ook zo veel bij,” vindt hij.

En ook de collega’s van Rekrutering en Selectie zijn tevreden. “Dat is ook onze betrachting: we willen een ‘beste werkgever’ worden, één waarvan de jongeren zeggen: dààr wil ik werken,” zegt Andres De Corte. Met deze lichting hebben ze alvast enkele sterke ambassadeurs van Volvo in huis gehaald!

* Launch-organisatie: organisatie die ervoor zorgt dat nieuwe modellen in productie kunnen genomen worden en dat daartoe de nodige opleidingen gegeven worden.

* Technologiecampus Gent is een hogeschool waar je kunt studeren voor industrieel ingenieur. Is nog altijd bekend onder de oude naam: KaHo Sint-Lieven.

Naar boven