LC3 gaat van start

Na LC1 (het vroegere DSV) en LC2 (‘Blauw Fabriekje’ in de Skaldenstraat) telt Volvo Car Gent sinds kort een derde Logistiek Center: LC3, gevestigd in de gebouwen van Katoennatie in het Skaldenpark.
(Foto: zij hielpen mee de opstart van LC3 in goede banen te leiden. Supervisor in LC3 is Pieter Schouppe, in het midden)

Pl
aats nodig voor CMA
“De opening van LC3 kadert in de uitbreidingsplannen van Volvo Car Gent voor CMA,” legt superintendent Jürgen Blondeel uit. “Met het oog op de komst van de compacte modellen dient er in LC1 plaats gemaakt te worden om daar bepaalde voormontages van de Lasfabriek onder te brengen. Dus er dienden een aantal picking-activiteiten te verhuizen van LC1 naar LC3.”

Pieter Schouppe is supervisor van LC3. Pieter: “De eerste onderdelen die naar LC3 verhuisd zijn, zijn de brandstoftanks. In week 22 zijn daar nog 3 stukken bijgekomen: de korte en lange drijfassen en de katalysatoren. In week 24 komen daar nog AC- en benzineleidingen en motorsteunen (links en rechts) bij.”

Huzarenstuk
Anderhalve week na opstart lijkt alles al gesmeerd te lopen. “Dat is ook zo,” bevestigt Pieter. “De opstart is goed verlopen. Er waren wel enkele problemen, maar die hadden geen noemenswaardig wagenverlies tot gevolg. Dus de opstart mag zeker een succes genoemd worden, te weten dat de voorbereiding in recordtijd moest gebeuren.”
Begin februari werd de locatie voor LC3 gekozen, maar de ruimte was pas begin mei ter beschikking.

“Dan spreken we over één grote lege hal,” vertellen projectleiders Sven Lievens en Eddy De Waegenaere. “In recordtempo hebben LC1, Logistieke Engineering en verschillende andere afdelingen de krachten gebundeld om rekken, rollend materieel, IT-systemen en alles wat nodig was om in wk21 up-and-running te zijn, te voorzien. Een waar huzarenstuk!”
Jürgen Blondeel bevestigt: “Het waren zeer intense voorbereidingen, met lange werkdagen voor iedereen, zelfs tot op vandaag. Maar het is fijn én boeiend om te zien met welke gedrevenheid iedereen er tegenaan gaat.”

Nieuw ploegregime
Momenteel zijn er circa 14 medewerkers per shift tewerkgesteld in LC3. Zij waren voorheen allemaal werkzaam in Materiaalbehandeling GC of LC1. Voor hen geldt niet alleen een nieuwe werkplek, maar ook een nieuw ploegregime. De A- en B-ploeg starten om 6 uur en 14.15 uur, de nachtploeg om 22.15 uur. “Dit is een pilootproject, en zal na verloop van tijd geëvalueerd worden. Alle medewerkers hier hebben zelf gesolliciteerd en bewust de keuze gemaakt voor het nieuwe ploegregime,” aldus Pieter.

Caroline Beffort en Andy Beeckman beamen. “Ik voel me meer uitgerust in de vroege shift, nu mag ik toch drie kwartier langer slapen. Het is allemaal een kwestie van gewoonte hé,” zegt Caroline. Voor Andy is het de eerste week dat hij de vroege shift doet: “Het is nog te vroeg om mij al uit te spreken. Als je de late shift hebt ben je laat thuis, maar je hebt in elk geval wel een zeer mooie en lange voormiddag.”

Bijkomende activiteiten
Na de vakantie wordt er nog een tweede en derde hal in gebruik genomen voor stockage-activiteiten. “Dan zullen de kisten met bulkmateriaal van het smallegangen-magazijn (SMAL) tijdelijk verhuizen naar LC3,” legt Karel Neyskens uit. “Die verhuis is nodig om het magazijn te vernieuwen en de nieuwe bevoorradingswijze met I-frames voor te bereiden.”

En dat is dan weer stof voor een ander verhaal…

Andy Beeckman en Caroline Beffort
  • 20160602-mg9877.jpg
  • 20160602-mg9881.jpg
  • 20160602-mg9892.jpg
  • 20160602-mg9903.jpg
Naar boven