Robots en … chocolade!

In 2010 werd Volvo Cars overgenomen door de Chinese Geely-groep. Sindsdien krijgen we vaak de vraag of er ook in Gent veel Chinese werknemers of managers zijn.

En het antwoord is dan doorgaans: Nee - want Volvo blijft Volvo: een Zweeds merk met ook een fabriek in Gent. De laatste jaren is het zelfs andersom, want de fabrieken in Chengdu en Daqing worden geleid door Belgen. Leidinggevenden voor de fabrieken in China kregen in het verleden wel eens een opleiding in Gent, maar een Chinees in Gent blijft meer de uitzondering dan de regel.
Als er dan ineens twee Chinese studenten rondlopen, moéten ze wel opvallen.
We treffen Liu Chang en Lin Yuyu wanneer ze hun laatste dag van een tweeweekse stage afronden op Volvo. Chinese namen beginnen met de achternaam, en worden gevolgd door de voornaam - net het tegenovergestelde van bij ons. Om verwarring te vermijden, gebruiken veel Chinezen in het buitenland westerse voornamen. Chang noemt zichzelf Lola, en Yuyu is Jim.

Lola en Jim
"Ik volgde een cursus Spaans," zegt Lola, "en de leraar gaf ons een lijst met Spaanse namen, en ik vond Lola wel mooi klinken." Jim was aanvankelijk Jimmy, maar hij vond uiteindelijk dat Jimmy wat te kinderlijk leek, dus werd het Jim.

Ze studeren allebei voor een Master in Industriële Wetenschappen, richting Electronica, bij Groep T in Leuven; onderdeel van de Katholieke Universiteit Leuven. Lola heeft er al een bacherlorstudie van vier jaar opzitten (in Daqing, Mechanica), en Jim studeerde al Electronica in Chengdu.
Er zijn goede contacten tussen de Belgische en Chinese universiteiten, zeker op het vlak van ingenieursstudies, en zowel Lola als Jim hadden interesse voor een studie in het buitenland. Ze stelden zich kandidaat, en werden, na een interview in Bejing, geselecteerd. China zendt zijn zonen en dochters uit!

"Wat een rustig land!"
Wat Jim meteen opviel, was de rust in België. Jim: "Chengdu is een drukke miljoenenstad; hier is het zeer kalm en rustig. Daar hou ik van." België bevalt Lola ook zeer. "Het is een fijne omgeving en ... er is de chocolade... Ik ben dol op chocolade!"
Maar ze hebben natuurlijk vooral oog voor de kansen die ze hier krijgen. In China is het onderwijs nog meer traditioneel, met de klemtoon op klassikaal onderricht. "In België komt er meer praktijk bij kijken," zegt Lola. "En er is ook aandacht voor niet-technische vakken, zoals Communicatie en Management. Je komt hier ook te weten wat je later kan doen met je opleiding."

Geely Scholarship
Lola kreeg een beurs van Geely, die sinds 2010 in Bejing een Geely University heeft. Lola is Geely erg dankbaar dat daarmee een deel van de onkosten voor studeren in het buitenland kunnen betaald worden. Na haar studies kan ze dan aan de slag bij Geely of bij Volvo. Wat het wordt, weet ze nog niet: "We zien wel!"

Onderhoud
Lola en Jim liepen stage in de Onderhoudsafdeling van de Lasfabriek. "Onze studies focussen erg op hardware, op de machines, maar tijdens onze stage konden we kennis maken het programmeren en met het data-analyse," zegt Lola. "Over elk laspunt wordt er informatie bijgehouden, en deze data kun je dan analyseren om te voorspellen wanneer een panne zich kan voordoen. Dan kun je een onderhoudsprogramma, zoals Predictive en Preventive Maintenance, opstellen om dergelijke pannes te voorkomen."

Volvo was een bijzonder positieve ervaring voor beide Chinese studenten, en ze bedanken vooral de mensen die hen begeleidden. "Er wordt hier bijzonder had gewerkt," zegt Lola. "Iedereen is zeer begaan met zijn job, en men werkt 's morgens, 's avonds, in het weekend. Iedereen heeft het bijzonder druk, maar toch hebben ze nog tijd om ons te helpen. Men is ook zeer open, want we mogen de Volvo-mensen echt alles vragen. En als we dwaze vragen stellen, blijven ze zeer geduldig. Daar ben ik hen dankbaar voor! En iedereen is aanspreekbaar; iedereen is hier gelijk. Wanneer ik [superintendent] Alain Van Volsem aansprak met 'mijnheer' zei hij meteen: 'Laat mijnheer maar achterwege.' Dat maakt de samenwerking erg prettig."

Naar boven