Sven Aelvoet beleeft het mee vanop de eerste rij

Volvo verricht baanbrekend werk inzake auto's die communiceren met andere auto's en met hun omgeving. De lancering van de facelift van V40 werd aangegrepen om vier personeelsleden te laten kennismaken met de nieuwe technologieën. Sven Aelvoet was erbij.

De vier collega's waren Anniken Svaberg (Torslanda, assemblagefabriek), Josefin Håkansson (Olofström, persfabriek), en Zhao Rui uit de fabriek inChengu. Volvo Car Gent werd vertegenwoordigd door Sven Aelvoet, reserve-operator uit GC (pre-trims en dakbekleding).

Hoe ging het in zijn werk? Sven: "Ik vloog naar Stockholm, waar ik kennis maakte met de collega's. Dat op zich was al leuk. Mijn collega uit China had er zelfs - met toestemming van zijn verloofde - zelfs zijn huwelijk voor uitgesteld."

De Volvo-medewerkers mochten met hun mobiele telefoon iets bestellen uit een webshop waar Volvo mee samenwerkt. Sven koos voor een een souvenir uit Zweden.

Volvo Cars heeft, samen met het jonge bedrijfje urb-it, een app (In Car Delivery) ontwikkeld waarbij je met je telefoon een pakjesdienst tijdelijk toegang kunt geven tot je auto. "Het werkt echt zeer eenvoudig," zegt Sven. "Als je ingelogd bent, kan de pakjesdienst je auto lokaliseren, en je bepaalt van wanneer tot wanneer een koerier je auto kan openen. Als het pakje bezorgd is, gaat de auto weer dicht."

Met urb-its dienst voor levering in real time ontvang je het pakje binnen de twee uur nadat u op 'Kopen' hebt getikt, wat de winkelervaring die we gewoon zijn radicaal verandert. De Zweedse start-up zet studenten en andere deeltijdse medewerkers in. Ze worden betaald per levering en geselecteerd op basis van geolokalisatie en beschikbaarheid. Elke 'urber', zoals je persoonlijke koerier wordt genoemd, wordt streng gescreend om een hoogwaardige dienstverlening en traceerbaarheid te garanderen. U weet bijvoorbeeld steeds welke specifieke urber uw aankopen heeft geleverd. Wanneer urbers een bestelling binnenkrijgen op hun smartphone, halen ze het product op met behulp van een speciale bestelcode. Vervolgens leveren ze het pakje binnen de twee uur in uw auto.

Sven was onder de indruk. "Het werkte feilloos," zegt hij. De groep bestelde ook een lunchpakket, en dat werd in hun auto geleverd terwijl ze het Volvomuseum bezochten.

Een andere app die werd gedemonstreerd is Phone as Key. Je kunt via je telefoon iemand de mogelijkheid geven om je auto te gebruiken. Geen autosleutel nodig: als je iemand de toestemming geeft om je auto te gebruiken, kan die via zijn telefoon de auto starten. Sven is wel goed mee met de jongste technologieën, maar nu weet hij het zeker: de toekomst is digitaal, en de digitale revolutie zal ons leven grondig veranderen.

Sven vond het ook leuk om collega's van Zweden en China te ontmoeten, en om, na Stockholm, ook naar 'Volvo City' ten noorden van Gotenburg te trekken. "In Gotenburg bezochten we het Brand Experience Center, het Volvo Museum en natuurlijk ook de fabriek. Het voelt meteen vertrouwd en herkenbaar aan, maar wat mij het meest zal bijblijven, is de uitgestrektheid van de Volvo-terreinen in Zweden. Het lijkt echt wel een Volvo-stad, overal vind je gebouwen van Volvo - het hoofdkantoor, IT, onderdelenservice, gebouwen van Volvo Trucks en Volvo Transport, het Volvo-museum, en natuurlijk de fabrieksgebouwen van Torslanda. Hier voel je dat je echt onderdeel bent van een mondiale, grote onderneming.

Sven is overtuigd van de mogelijkheden van de nieuwe technologieën: "De mensen zullen hun ogen niet geloven als ze zien welke mogelijkheden deze nieuwe Volvo's te bieden hebben." En hij besluit: "Het was zeer motiverend om dit mee te maken. Een trip om nooit te vergeten!"

Meer info op de media-site van Volvo Cars.

  • In Car Delivery
  • Phone As Key
Naar boven