Timmeren aan de toekomst ... in Zweden

Werken voor Launch betekent als eerste kennis maken met een nieuw model. En dat is behoorlijk spannend.

Een belangrijk onderdeel bij het lanceren van nieuwe modellen, is het bouwen van de eerste auto’s in Volvo’s prototypeshop in Zweden, in het gebouw PVÖ. Enkele tientallen collega’s trokken voor een paar weken naar de Volvo-stad in Zweden om de nieuweling – in dit geval de XC40 – onder de knie en in de vingers te krijgen. Tot dat groepje behoren Dany Franckx en Jonas Stevens. Dany trad in november toe tot de Launch-organisatie en was voordien reserve-operator op de Pre-Trims. Jonas werkte tot voor kort als operator in GC Oost (Palletlijn).

“De drie weken waren een ongelooflijke ervaring,” zegt Dany. “Aanvankelijk waren we een beetje zenuwachtig – een andere taal gebruiken, een nieuwe omgeving, maar je leert er zo ontzettend veel.” Ook Jonas vond het een bijzondere ervaring. “Als operator zie je maar een klein stukje van de werkelijkheid – je eigen werkpost, je eigen montages. Soms sakker je eens als er iets misgaat, of als er stukken ontbreken. In Zweden werkten we heel zelfstandig, en vooral, we kregen er veel verantwoordelijkheid. Nu begrijpen we waarom er soms iets misgaat. En we maakten kennis met alle aspecten van de montage.”

En met alle aspecten wordt bedoeld: zelf instaan voor de onderdelen, de instructies uittesten, knelpunten melden zodat de werkinstructies kunnen aangepast worden, kijken wat er voor en achter jouw station komt, oog hebben voor de kwaliteit enzoverder. Hun ervaring bij het monteren wordt hier gebruikt om balansen en werkinstructies op te stellen die realistisch zijn.

“We maakten er zo’n twee auto’s per dag,” aldus Dany. “Het is er rustig werken, maar er wordt wel veel van jou verwacht. Wat we in Zweden aangeleerd hebben, geven we nu door aan de collega’s. Wij zijn nu de specialisten van onze zone.”

Een hoogtepunt was ook het bijwonen van een crashtest, ook al deed het een beetje pijn om te zien hoe een stootblok inrijdt op een XC40 die met veel ijver werd gebouwd.

Voor Dany en Jonas was het hun eerste opdracht voor Plant Launch, en ze beseffen dat, wanneer het model geïntroduceerd is, ze teruggaan naar de lijnorganisatie. Maar ze blijven vol goede moed: er komen nog nieuwe modellen naar Volvo Car Gent!


Lees ook: http://www.volvocargent.be/nl/nieuws/countdown-to-launch

De fasen in een project

Alles begint met het verzamelen van de informatie. En daarna gaat Launch aan de slag om, samen met de productie-afdelingen, Engineering, Onderhoud e.a. de fabriek klaar te stomen voor de productiestart.

Virtual build: Productontwikkelaars van R&D ontwikkelen het productieproces ‘virtueel’, d.w.z. op de computer.

Fysische bouw in Zweden (in het gebouw PVÖ; PV staat voor 'Personvagnar'), waar voor het eerst Volvo Car Gent bij betrokken wordt.

TT-build (Tooling Try-out): de eerste pre-series in de fabriek

PP-build (Pilot Production): de auto doorloopt voor het eerste het gewone productieproces; iedereen is opgeleid.

Start of production (Mass production 1 gevolgd door mass production 2): Eerst een serie van 200 tot 400 auto’s (speed test) onder normale omstandigheden.

Na deze ‘Job 1’ plus 90 dagen zit de taak van Plant Launch erop. Het nieuwe model is 'gelanceerd'.


mdemey/6-3-2017


Naar boven