Volvo Gent bereidt productie V60 voor

Steun aan Torslanda

De beslissing om de V60 (het model op het huidige EuCD-platform, dus niet op het nieuwe SPA-platform) van Torslanda (Gotenburg) naar Gent over te hevelen, werd genomen om de Zweedse collega's te ontlasten.
In de fabriek van Torslanda heeft men de handen vol met de nieuwe modellen die Volvo aan het introduceren is. De XC90 komt op kruissnelheid, en onze Zweedse collega's zijn volop bezig met de introductie van de Volvo S90 en V90.

“Ook voor Volvo Car Gent is dit een goede zaak,” zo verklaarde fabrieksmanager Eric Van Landeghem aan de pers. “Dit en volgend jaar zullen de volumes lager zijn omdat we in een overgangsfase komen, in de aanloop naar het nieuwe platform.”

Dat nieuwe platform, dat is de Compact Modular Architecture, of CMA, en de eerste auto die deze technologieën zal gebruiken, komt in de loop van 2017 in productie. Maar voor dat gebeurt, zullen we al de V60 in Gent produceren.

Eigenlijk gaat het om een gedeeltelijke productie van dit model. De koetswerken worden (zonder de hang-on parts zoals motorkap, achterklep, fenders en portieren) in Torslanda geproduceerd, en wij zorgend an voor de rest: de bodies beschermen tegen corrosie en ze doorheen het spuitproces sturen, end aarna de eindassemblage.
“Hoewel we al de S60 bouwen, blijft het toch een complexe operatie,” zegt Franky De Gruyter van de GA-projectorganisatie. “Tot aan de B-stijl is het koetswerk identiek aan de S60, maar de achterzijde is natuurlijk anders – de V60 is een stationwagen met een klapdeur. Voor de test ‘vertellen’ we de installaties en de robots dat het om een S60 gaat, maar ze ‘zien’ het verschil ook wel. Daardoor is het een behoorlijke uitdaging om de V60 doorheen onze installaties te sturen. De impact op onze IT-systemen is groot. Van zodra de V60 beschikbaar is in onze IT-systemen moeten we niet meer via een omweg. De ondersteuning is voor het IT-gedeelte in nu orde gebracht zodat we nu een V60 gewoon door onze systemen kunnen sturen. Enkele stations moeten wel nog aangepast worden om specifiek een V60 te kunnen verwerken."

Flexibel

"Dat we een model kunnen verschuiven van de ene fabriek naar een andere, toont zaan hoe flexibel we zijn," zegt fabrieksmanager Eric Van Landeghem, en zijn collega van Torslanda, Michael Gustavsson, is het daarmee eens. "We moeten capaciteit vrijmaken voor nieuwe modellen," zegt hij. "Dat is een goede manier om de capaciteit beter te benutten in onze twee fabrieken, die er allebei wel mee varen.Maar voor Volvo Car Gent is het een complexe operatie. "We komen in een zeer intense fase waarbij we de fabriek ombouwen naar een nieuw platform," volgens Eric Van Landeghem. "De huidige modellen gaan hun laatste jaren in, en er worden nieuwe modellen, en nieuwe technologieën ingevoerd. En tussendoor komt er, tijdelijk weliswaar, nog een model bij op het EuCD-platform. Dat we met de V60 ervaring zullen opdoen met het bouwen van hybride auto's is uitdagend, maar het is meteen ook een grote troef voor de toekomst."

Koetswerken

Volvo Car Gent kijkt dus naar de toekomst, maar de Volvo V60 doet ons toch ook denken aan een ver verleden. Aangezien de koetswerken in Zweden gelast worden, en daarna verscheept naar Gent, komen we weer eventjes in de situatie van 1965 tot 1972. Toen bouwden we de Volvo Amazon en de Volvo 140, modellen waarvan het koetswerk ook in Zweden werden gebouwd, om daarna hun eindmontage te krijgen in Gent. Al denken we niet dat de koetswerken tot ons zullen komen in houten kratten zoals toen!

Op de foto: Het eerste koetswerk van een V60 werd al eens 'door de fabriek gestoken'. En dat steken, daar zorgden volgende collega's voor: (V.l.n.r.) Franky De Gruytter (Launch GA), Marino Willems (Productie T37), Michael Depoorter (Productie T36), Erwin Van Greveling (Launch GA), Lieven Van Hyfte (Manufactering Engineering) en Gino De Ketelaere (SV Productie).

Naar boven