Voor wie interesse heeft voor mensen én techniek

De laatste twee jaar kwam er een pak nieuwe supervisors in dienst. Tijd om eens de vraag te beantwoorden: wat is de taak van een supervisor?

In de productie-afdelingen spelen supervisors een hoofdrol. In een ver verleden waren ze ‘meestergasten’, later werden ze ‘gebiedscoach’, en sinds de functieomschrijvingen gestandaardiseerd werden in het tijdperk van Ford, zijn het: supervisors.
Geen super-mensen, maar wel mensen die ‘superviseren’ of ‘overzien’. Een supervisor moet inderdaad een goed zicht hebben op zijn of haar teams.

De naam is wel veranderd in de loop der tijden, maar de taak bleef grotendeels dezelfde: de productie leiden in een bepaalde zone. Supervisors hebben een aantal teams onder zich, doorgaans op enkele lijnen. Zijzelf rapporteren aan superintendents.

Rudy Bartholomieux
De voorbije maanden kwam er een pak supervisors in dienst, en ‘oude rot’ Rudy Bartholomieux kreeg de taak om hen onder zijn hoede te nemen.
“Een supervisor ben je niet, je wordt het!” Dat is het motto van Rudy Bartholomieux (55 jaar, supervisor sinds 1995 in Trim en Final en nadien Esdic). Rudy begeleidt de nieuwkomers, loopt met ze mee gedurende een aantal maanden om hen de job aan te leren maar ook kleine tips en tricks aan te leren over hoe omgaan met je team en mensen. “Als ik hen dan na een aantal maanden bezig zie op de werkvloer, doet me dat oprecht veel plezier.”
Wat is volgens Rudy de essentie van een supervisor? “Wat ikzelf als cruciale kenmerken zie voor een kandidaat supervisor: je mag geen schrik hebben van mensen. Consequent zijn en goed communiceren is enorm belangrijk. Mensen hebben vaak problemen en niet iedereen zal die spontaan komen vertellen. Het is belangrijk dat je zelf zaken ziet en ook echt naar mensen kan luisteren. Problemen moet je direct aanpakken. Behandel de mensen zoals jezelf wilt behandeld worden. Kortom, je moet zorg dragen voor je mensen.”

“Een supervisor ben je niet, je wordt het!”

Rudy Bartholomieux

Emily Billiau
Eén van de jonge supervisors is Emily Billiau, (27 jaar), afgestudeerd als vertaler (Engels-Chinees-Frans). Ze werkte twee jaar in China op de Belgische ambassade, maar besloot om terug naar België te komen. Welke richting ze uit wou, was nog niet helemaal duidelijk maar één ding stond vast: ze wou een job waarin werken met mensen centraal stond. Via kennissen hoorde ze dat er een vacature was: Volvo Car Gent zocht supervisors. De technische kennis of achtergrond had ze niet op dat moment, maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door haar enthousiasme en drive.
“De job is zeker niet evident voor iemand met mijn achtergrond,” zegt ze. “Er wordt heel wat van je verwacht: zorgen dat het productieproces vlot verloopt, de personeelsplanning opmaken, ontwikkelingsgesprekken houden, deelnemen aan vergaderingen, kordaat beslissingen kunnen nemen en problemen analyseren, om de belangrijkste te noemen.  Maar net dit maakt de job uitdagend, boeiend en leerrijk.”
Emily is blij dat Rudy haar onder zijn vleugels nam. “Ik ben enorm goed begeleid door een ervaren supervisor die lang met mij heeft meegelopen en die mij tips en aansturing gaf. Volvo is enorm groot, maar toch heb ik hier een ‘familiegevoel’. Mensen begroeten elkaar, ook als je elkaar niet kent. Elke dag leer ik bij en deze job blijft mij uitdagen. Wanneer ik geen andere verplichtingen heb, ben ik zo veel mogelijk aanwezig bij mijn teams op lijn. Om hen te coachen, om naar hen te luisteren, om hen te adviseren, om het beste uit zichzelf te halen…Hoe druk mijn dag ook kan zijn, elke dag kruip ik met voldoening in mijn bed.”
Wat Emily zegt, beaamt Rudy: een supervisor moet zoveel mogelijk aanwezig zijn op de vloer, tussen de mensen, observeren, naar de medewerkers luisteren en hen motiveren.

Hendrik Verschelde
Een andere jonge supervisor is Hendrik Verschelde.  Hendrik is 27 jaar en startte twee jaar geleden als supervisor. Hij beschikt wel over een technische achtergrond – hij is master Industrieël ingenieur, richting Elektronica. Vóór hij bij Volvo kwam, had hij een commerciële functie. Hij hield van de sociale contacten – wat is verkopen anders dan een relatie opbouwen om het vertrouwen van klanten te krijgen? Maar Hendrik vond de communicatie toch wat eenzijdig ; alles was gericht op het behalen van verkoopdoelstellingen.
“Ik deed mijn job graag, en was niet actief aan het solliciteren,” zo herinnert hij zich. “Maar ik zag de vacature van Volvo, en ik was meteen geïnteresseerd. “Ik weet wel wat af van techniek, maar wat mij aantrok was om te kunnen werken met mensen.”
Hij vindt het zeer belangrijk dat je voor jezelf uitzoekt wat jou energie geeft in je job. “Er wordt immers heel veel energie van je gevraagd, dus je moet zorgen dat je ook energie krijgt.” Hendrik krijgt dat zelf door babbels met mensen. “Er gaat veel aandacht naar het oplossen van problemen, maar je moet ook bezig zijn met de zaken waar het wel goed gaat, met collega’s die goed bezig zijn. Een schouderklopje wordt altijd zeer gewaardeerd. Misschien wordt dat in onze westerse cultuur nog te veel onderschat. Als supervisor moet je planmatig en doelgericht werken. Problemen moet je meteen aanpakken, maar je moet ervoor zorgen dat je niet alleen maar brandjes blust.”
Essentieel aan de relatie met zijn medewerkers is zoeken wat hun behoeften zijn, en daar proberen aan te voldoen. Zo weet hij dat vakantie toekennen niet altijd gemakkelijk is. “Dan moet je proberen om, binnen de beperkingen en volgens de regels, tegemoet te komen aan de vragen van je mensen. We werken hier allemaal voor onze boterham, maar het is ook belangrijk om tijd te kunnen vrijmaken voor je gezin, voor wat je belangrijk vindt.”
Volgens Hendrik is een technische achtergrond belangrijk, maar niet essentieel – maar je moet wel een gevoel hebben voor techniek. “Wat mij bevalt aan de job van supervisor, is dat het techniek combineert met omgaan met mensen,” aldus Hendrik.

Nachtshift: Koen Devriese
Koen maakte de overstap van het wisselend tweeploegenstelsel naar de vaste nacht. Waarom? “Ik vind het een stabieler ploegregime,” zegt Koen. “Mijn ervaring leert me dat ik in de nachtploeg meer tijd kan vrijmaken voor de mensen. Ik zie mijn gezinsleden ook meer dan bij het werken in de ploegen. Mijn vrouw vind zelfs dat ik frisser oog en meer energie heb sinds ik in de nachtploeg werk. Zelf voel ik dat ook zo aan. Voorwaarde is natuurlijk goed en rustig te kunnen slapen in de voormiddag, en om gemakkelijk de omschakeling te kunnen maken in de weekends. Gelukkig woon ik in een rustige buurt.”
Werken in de vaste nachtploeg heeft nog een ander voordeel volgens Koen: “Nooit stress op zondagavond. Je kan nog heel relaxt genieten van de laatste avond van het weekend in familieverband. Dit is minder het geval indien je ’s anderendaags de vroege shift hebt.”
Maar Koen waarschuwt: er zijn ook nadelen aan de vaste nachtploeg. “Het heeft een impact op je sociale leven,” zegt hij. “Vooral dan voor activiteiten ’s avonds in de week. Voor mij begrint het weekend niet op vrijdagavond. En na het weekend is het altijd weer wennen aan het ritme van de nachtploeg.”

Of je nu in ploegen, of in de vaste nacht werkt, de taak van een supervisor blijft dezelfde. Voor Koen is het belangrijkste: “Mijn medewerkers coachen om het beste in hen naar boven te halen – werken aan hun competenties, zorgen voor een goede dialoog, en voor een goede structuur op het werk.”
En Koen beaamt wat Rudy Bartholomieux zo belangrijk vindt: “Altijd bereikbaar zijn, en veel aanwezig zijn op de werkvloer. Een goede supervisor is iemand die er in slaagt om de neuzen in dezelfde richting te krijgen, en om de in een aangename sfeer te laten werken.”


Wie is wie?
Rudy Bartholomieux Begeleidt nieuwe supervisors. In dienst sinds 1982. Was supervisor in Eindassemblage en nadien in Esdic.
Emily Billiau Supervisor in Eindassemblage (Ergo 2/Final) sinds 2016.
Hendrik Verschelde Supervisor op Pre-Trim (Eindassemblage) sinds 2015.
Koen Devriese Supervisor in GC Oost sinds 2011.

Kenmerken van een goede supervisor volgens Rudy, Emily, Hendrik en Koen
- Interesse in techniek, om processen vlot te laten draaien
- Goed in communicatie; extravert zijn; graag met mensen omgaan
- Spontaan reageren, geen zaken opkroppen en dan uitbarsten
- Eerlijke feedback geven; constructief zijn bij negatieve feedback
- Open zijn, zowel naar de medewerkers als de collega-teambegeleiders
- Teamplayer zijn  - collega’s helpen bijvoorbeeld
- Bereid zijn om in ploeg te werken
- Niet impulsief zijn, nadenken voor je je uitspreekt
- Op alle niveaus kunnen praten
- Inlevingsvermogen, empathie - uitgaan van het goede van de mens maar tegelijk kritisch blijven
- Kunnen delegeren en assertief zijn
- Verantwoordelijkheid opnemen

Input tekst: Stefanie Coleman (consulent Randstad)

Naar boven