We zijn vertrokken!

Op woensdag 8 november bouwden we de eerste klantverkochte XC40 in onze fabriek. "Een mijlpaal,"  zegt Launch-manager Dominiek Verkammen. "Een nieuw model op een nieuw platform," aldus projectmanager Franky Hanssens. "Dat is al een tijd geleden voor Volvo Car Gent."

2000 auto's dit jaar, 91.000 volgend jaar
De komende weken gaat het volume gestaag omhoog - 151 auto's deze week, 259 in week 47; en vanaf week 49 stijgt het van 362 naar 464 tot 567 wagens op weekbasis. Goed voor meer dan 2000 XC40-modellen dit jaar. "En dan komt 2018, het jaar van de doorbraak, met 91.000 auto's voor het hele jaar," zegt Dominiek Verkammen, die benadrukt dat de XC40 vanaf nu een "running model" is, dit wil zeggen: deel uitmakend van onze normale productie. Zij het dat de komende dagen en weken er extra aandacht zal blijven gaan naar het nieuwe platform (CMA) en het nieuwe model. Zo zullen de leidinggevenden de komende weken het aantal meetings tot een minimum beperken, om zoveel mogelijk ter plaatse te zijn op de werkvloer. Naarmate de productie van de XC40 intenser wordt, zullen er ook meer probleempjes en problemen opduiken, en die worden aangepakt door de whiteboard-systematiek: de knelpunten worden genoteerd op borden in productie, en dat wordt de centrale plaats waar er, over de grenzen van de afdelingen heen, naar snelle oplossingen wordt gezocht.

"Een baby van ons allemaal"
"Tot nu toe was de XC40 de prioriteit voor de project- en de Launchorganisatie," zegt Dominiek Verkammen. "Vanaf nu wordt het de baby van ons allemaal!En vooraleer een baby een gezonde volwassenen wordt die op eigen benen kan staan, gaat er heel wat zorg en aandacht naartoe. Een zorg en inzet die van jullie allemaal verwacht wordt.”

De laatste keer dat Volvo Car Gent een nieuw platform in productie nam, was 2008. In dat jaar kwam de XC60 in productie, gebaseerd op het EUCD-platform. De V40 was een nieuw model, maar met het C-platform waren we toen al vertrouwd.

Nu is er dus het CMA-platform, van nul af ontwikkeld door Volvo Cars en Geely. Op dit platform zullen beide merken verschillende modellen bouwen. Geely is al begonnen met de productie (in Luqiao) van het allereerste model van Lynk & Co, een fonkelnieuw merk dat op termijn ook de ambitie heeft om auto's te verkopen in Europa en America.

  • 171109104814i7a5228.jpg
  • 171109104826i7a5230.jpg
  • 171109105108i7a5237.jpg
  • 171109105124i7a5245.jpg
  • 171109110737i7a5249.jpg
  • 171109111919i7a5253.jpg
  • 171109112138i7a5278.jpg
  • 171109112836i7a5318.jpg
  • 171109114820i7a5340.jpg
  • 170921082040i7a9412.jpg

Globaal model
We zijn dus vertrokken met de XC40 en met CMA in Gent. Het nieuwe model is bestemd voor de globale markt, dus ook voor de Verenigde Staten. De huidige V40 was niet gehomologeerd voor de Verenigde Staten, maar een compacte luxe-SUV, dat zien ze daar wél zitten.
Tot de fabriek in Luqiao begin 2019 de XC40 ook in productie neemt, zal dus ook China een belangrijk afzetgebied worden voor ‘onze’ XC40. Dan zaù Luqiao de XC40 bouwen bestemd voor de Chinese markt.

"De XC40 is zeer belangrijk voor de volumedoelstellingen van Volvo," zegt Dominiek. "Het is een compleet nieuw model, niet de vervanging van een bestaande auto. We komen nu in een groeiend segment, dat van de premium compacte SUVs, en Volvo heeft ondertussen al een sterke reputatie opgebouwd met de XC90 en XC60."
Dominiek was al bij het project betrokken in haar vorige functie in Manufacturing Engineering, toen ze ook veel contacten had met het R&D-center in Göteborg waar het CMA-platform werd ontwikkeld (CEVT: China Europe Vehicle Technology). "Toen ging het vooral om de technische kant van de zaak, en om het zoeken naar efficiëntie in het proces. In het Plant Launch Team draait het meer om opleiding, om mensen, en om alle flows van het proces in elkaar te laten passen."

"Het wordt een topper"
Ook Franky Hanssens is optimistisch over het succes van XC40: "Het wordt zeker een topper," vindt hij. "Met de focus op CO2 en verbruik wordt deze compacte SUV een schot in de roos. Hij oogt jong en dynamisch, en de Volvo-ontwerpers hebben schitterend werk verricht."
Franky is Project Manager binnen Manufacturing Engineering. "Mijn opdracht klinkt simpel," zegt hij: "er voor zorgen dat de fabriek klaar staat zowel op het vlak van het product - bijvoorbeeld geometrie en fit and finish - als wat de processen betreft."
Wat dat laatste betreft, zijn er wel enkele belangrijke nieuwigheden te noteren. De XC40 is het eerste project waarbij we rekening moesten houden met het logistieke principe van 'perfect sequence' (dit wil zeggen dat we de sequentie van de auto's in productie niet mogen verstoren), en dit in combinatie met just in time/just in sequence flows over langere afstanden. Daarnaast is ook de industriële structuur gewijzigd: bepaalde voormontages, zoals de bumper, de voor- en achterassen en gelaste onderdelen, gebeuren nu in de fabriek in plaats van bij de leverancier.
"Dat zorgde voor de nodige complexiteit," zegt Dominiek. "Het Launch-team en de projectorganisatie legden een grote flexibiliteit aan de dag, en zoals bij elk project kwamen we soms voor onvoorziene moeilijkheden. Maar het team heeft nooit de moed verloren!"

"In het project werd er laat beslist om voorassemblages voor de lasfabriek onderdak te bieden in LC1," herinnert Franky zich. "Het feit dat we de dashboardassemblage versneld in eigen beheer moesten nemen, was ook voor het XC40-project een bijkomende probleem. Het installeren van de robots voor het panoramisch dak liep vertraging op omwille van contractuele problemen met de leverancier, en dat zal maar verholpen zijn in de kerstvakantie. Maar dat allemaal hoort een beetje bij een project van deze omvang. We hebben alle problemen kunnen oplossen dankzij een goede samenwerking, en vooral door de inzet van ontzettend veel collega's. Zonder dat zou het ons nooit gelukt zijn!"

Naar boven