De toeleveringsketen van materiaal richting een autofabriek is niet altijd even makkelijk te organiseren, zeker niet tijdens deze coronapandemie. De doorlooptijden die nodig zijn om de verschillende auto-onderdelen van over de hele wereld tot bij de productielijn in Gent te krijgen, zijn vaak erg scherp. De medewerkers zelf gaan alvast tot het uiterste om een stop in de productie als gevolg van niet beschikbare materialen te vermijden.
Zo konden shiftleader Sébastien Verougstraete, supervisor Yousef Hashassi en supply chain coordinator Kristof Haes onlangs nipt een productiestop vermijden dankzij snel handelen en … een onverwachte trip naar de luchthaven. “Aan het begin van de nachtshift ontdekte ik dat onze ploeg een onderdeel zou ontbreken voor de productie van de XC40 Recharge, het volledig elektrisch Volvo-model dat we hier maken”, vertelt Sébastien. “De betrokken wagens even uit productie halen had een oplossing kunnen zijn, maar daarvoor was het eigenlijk al te laat.”
Het stuk dat ontbrak was een cruciaal onderdeel voor de productie van de volledig elektrische XC40. Het betrof een bundel buizen die boven de batterij van de XC40 gemonteerd wordt en bestemd is voor verschillende vloeistoffen. Indien deze stukken niet op tijd aan de lijn geraakten, zou de productie gestopt moeten worden. De wagens afleveren zonder dit onderdeel, was geen optie.
Alsof dit nog niet genoeg was, kwam er plots een tweede probleem op de proppen, waardoor mogelijk een domino-effect zou volgen en de complete eindassemblage zou stilvallen. De luchtvracht met de cruciale onderdelen was namelijk nog steeds onderweg en zou pas ’s avonds laat kunnen landen op de luchthaven van Oostende, op een uur rijden van Gent. Ook de rit naar de fabriek met de onderdelen zou te veel tijd kosten.
Collega Yousef aarzelde niet en stelde voor om de onderdelen persoonlijk te gaan ophalen in Oostende. “Gezien de omstandigheden leek dit de enige mogelijke oplossing om te productie te besparen van verliezen of herstellingen. Een berekend risico, maar het proberen waard.”
Kristof Haes pleegde de nodige telefoontjes naar de logistieke dienst van de luchthaven, met als resultaat … groen licht voor Yousef om naar Oostende te rijden! Na het invullen van het nodige papierwerk – niet iedereen kan namelijk zomaar binnenrijden op een luchthaven – en een zenuwslopende rit richting het westen van het land kreeg hij groen licht om met de wagen over het tarmac tot aan het vliegtuig te rijden. “Het enthousiaste luchthavenpersoneel hielp mee om de onderdelen zo snel mogelijk in te laden”, vertelt Yousef.
Ook in de fabriek was het ondertussen alle hens aan dek. De collega’s bereidden de aankomst van Yousef en de ontbrekende stukken voor, hun laatste kans om de onderdelen nog tijdig te monteren op de wagens. De collega’s van bewaking werden vooraf gecontacteerd om meteen de poorten te openen van zodra Yousef de Volvo-site naderde. Iedereen in opperste staat van paraatheid dus.
De seconden bleven intussen wegtikken en de druk op Yousef werd steeds groter. Nog 7 minuten voordat de lijn noodgedwongen zou worden stilgelegd. Met nog slechts 3 minuten speling haalde Yousef het uiteindelijk. De wachtende operatoren hielpen met het uitladen van de onderdelen en deze te installeren. Het resultaat? Geen enkele wagen ging verloren en er was geen nood aan herstellingen. "Het was de nauwe samenwerking tussen productie en logistiek die tot dit geweldige resultaat heeft geleid", zegt Sébastien. "Niets is onmogelijk!"
Dit is slechts één voorbeeld van het vele werk dat bij Volvo Car Gent achter de schermen verricht wordt om de wagens tijdig en kwaliteitsvol af te leveren. Onze teams hebben tijdens de coronacrisis al meermaals bewezen dat ze tot het uiterste gaan voor hun job, en dat is bij deze nogmaals bewezen.