Volvo Car Gent
Naar Global Newsroom

De wagens van Volvo Cars geraken sneller, kostenefficiënter en op een meer duurzame manier op hun eindbestemming. Op een nieuwe treinterminal nabij het Mercatordok in North Sea Port in Gent worden de wagens zowel op en van de boot geladen als op en van de trein. Deze samenwerking tussen Volvo Cars, DFDS en Lineas brengt de verschillende transporten (boot, trein, vrachtwagen) op een efficiënte manier samen. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming gebeurt dankzij het doorgedreven treintransport tot 30% sneller.

Volvo Cars bouwde de nieuwe V6-terminal (52.469 m2) nabij het Gentse Mercatordok in North Sea Port om tot een gloednieuwe en volwaardige treinterminal. De concessie werd voordien gebruikt als opslagplaats voor baantrailers van rederij DFDS, en wordt nu dé logistieke draaischijf voor efficiënt, duurzaam en multimodaal automobieltransport in de Gentse haven. Naast de noodzakelijke investering van Volvo Cars stonden rederij DFDS en spoorvrachtoperator Lineas mee aan de wieg van dit unieke project, met de overkoepelende steun van North Sea Port, die eigenaar is van de zone.

De nieuwe terminal, met de nabijheid van het water als grote troef, kadert in de strategie van Volvo Cars om niet alleen op het vlak van productie, maar ook op logistiek vlak sneller, duurzamer en kostenefficiënter te opereren. Door een deel van de wagens per trein uit te voeren in plaats van per boot of vrachtwagen, daalt de impact op het milieu en geraken de wagens ook sneller op hun eindbestemming. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming kan zo tot 30% ingekort worden. Dat de verschillende transportmodi (vrachtwagen, schip en trein) nu ook op één locatie gecentraliseerd zijn, maakt dit tot een schoolvoorbeeld van efficiënt multimodaal automobieltransport.

Multimodaal Vlaanderen, het adviespunt voor multimodaal vervoer, heeft de unieke samenwerking tussen Volvo Cars, DFDS en Lineas maandagavond bekroond met een Baanbrekers Award wegens de pioniersrol die ze vervullen in hun aanpak van efficiënt en duurzaam transport.

Een concessiewissel tussen Volvo en DFDS trok het proces twee jaar geleden op gang. Volvo nam de terreinen achter de dwarskade van het Mercatordok over van DFDS, dat op zijn beurt de gronden op de achterkaai ten noorden van het dok van Volvo Cars in ruil kreeg. Voor de Deense reder een ideaal scenario dat hen in staat stelt om de in Zweden gebouwde Volvo’s die met de boot zijn aangevoerd sneller tot bij de te laden treinen te krijgen. Volvo haalt dankzij deze modal shift jaarlijks ongeveer 5.000 vrachtwagens van de weg, wat neerkomt op een equivalent van 150 vrachtwagens minder op onze wegen op weekbasis.

Onder meer de treinen met wagens bestemd voor de Chinese markt vertrekken vanaf de nieuwe terminal aan het Mercatordok richting Xi’an en Chengdu. Ook de treinen naar Italië (Sacconago) en Oostenrijk (Schwertberg) worden op de nieuwe treinterminal geladen.

Volvo Cars wil tegen 2040 een klimaatneutrale onderneming worden. Een van de concrete stappen hierin is de verlaging van de CO2-voetafdruk per wagen met 40% tussen 2018 en 2025, onder meer door de uitlaatemissies per wagen met 50% te verminderen.

Ook multimodaliteit is een van de belangrijke pijlers in deze strategie, zowel op het vlak van productie met de shift naar elektrificatie als in de productieprocessen en logistiek. Dit is ook een van de belangrijkste troeven van North Sea Port, die met haar strategische ligging aan de Noordzee tot 32 km landinwaarts toegankelijk is via spoor, zeevaart, binnenvaart en vrachtwagen.

Martin Corner, Supply Chain Logistics bij Volvo Cars: “Een van de ambities van Volvo Cars is om volledig klimaatneutraal te worden. Vanuit logistiek oogpunt organiseren we onze transportprocessen daarom zo optimaal en efficiënt mogelijk met ‘zero waste’ als uitgangspunt. We gaan voor een multimodale aanpak, waarbij de kosten, CO2-uitstoot en het aantal transportbewegingen zo beperkt mogelijk worden gehouden, en waarbij de integratie met de rest van het logistieke netwerk van Volvo Cars, inclusief onze fabrieken en havens, verzekerd blijft. Dankzij de samenwerking met DFDS en Lineas bereiken we hier een ideale multimodale flow.”

Lars Redeligx, CCO bij Lineas: “We zijn al meer dan 20 jaar een trotse partner van Volvo. Samen shiften we elk jaar duizenden vrachtwagenladingen van de weg naar het spoor. Dankzij de nieuwe terminal houden we jaarlijks nog eens 5.000 vrachtwagens van de weg. Het project en de nominatie voor Baanbrekers bewijst hoe de integratie van het spoor in multimodale logistieke oplossingen de supply chain van een bedrijf aanzienlijk kan verbeteren en een positieve impact kan hebben op het klimaat en de mobiliteit.''

Morgan Olausson, Vice President en hoofd van de eenheid North Sea Port bij DFDS: “DFDS is een trotse partner van Volvo Cars in onze gezamenlijke missie naar een optimale en klimaatneutrale supply chain. De missie wordt deels gedragen door een doorgedreven focus op modal shift. In dit project is het dan ook indrukwekkend om te zien hoe we door samenwerking tussen industrie, shortsea en rail een enorm volume aan auto’s duurzaam, efficiënt en snel kunnen transporteren.”

Momenteel voert Volvo Cars vanuit North Sea Port in Gent 6 à 7 keer per week wagens uit per trein. Wekelijks komen er ook 2 tot 3 inkomende treinen met wagens vanuit China aan. Verder vervoert een trein dagelijks productiematerialen tussen Gent en Zweden. De behandeling van de in- en uitgaande treinen vanuit North Sea Port naar de V6-terminal gebeurt volledig door Lineas.

Vanuit North Sea Port

  • 2 à 3x /week naar Xi’an (China)
    • Start: mei 2019
    • Capaciteit per trein: 180 wagens
    • Hybride trein (roll-on/roll-off tussen Gent en Polen, containertrein tussen Polen en Xi’an)
    • XC60 van China naar Gent – XC90, V90CC en V60 van Gent naar China
    • Duur: 22 dagen
    • Route: Gent – Malaszewicze (Polen) – Xi’an
    • Beheer: Lineas – ITL – ARS Altmann
  • 2x /week naar Sacconago nabij Milaan (Italië)
    • Start: februari 2019
    • Capaciteit per trein: 200 wagens
    • Alle Volvo-modellen
    • Duur: < 2 dagen
    • Route: Gent - Sacconago
    • Beheer: Lineas – Saturno Trasporti
  • 2x /week naar Schwertberg (Oostenrijk)
    • Start: april 2018 (voorheen vanuit haven Zeebrugge)
    • Capaciteit per trein: 200 wagens
    • Duur: 2 dagen
    • Alle Volvo-modellen
    • Route: Gent – Schwertberg
    • Beheer: Lineas – Hödlmayr – HSL Logistik