Volvo Car Gent
Naar Global Newsroom

Meer Volvo's per trein naar eindbestemming

  • Volvo wagens sneller bij eindklant dankzij treintransporten naar China, Italië en Oostenrijk
  • Chinese haven Xi’an belangrijke in- en uitvoerhub voor Volvo Cars
  • Nieuwe spoorlijn sterke troef voor North Sea Port als multimodale haven

Volvo Cars voert vanuit North Sea Port verschillende malen per week treintransporten met wagens uit naar China, Italië en Oostenrijk. De eerste trein met 190 XC60’s uit China kwam deze week aan in het Kluizendok en vertrekt straks met 180 XC90’s, V90’s en V60’s terug naar de Chinese havenstad Xi’an.

De nieuwe treinverbinding vanuit Gent kadert in de strategie van Volvo Cars om niet alleen op het vlak van productie, maar ook op het vlak van logistiek sneller, duurzamer en kostenefficiënter te opereren. Door een deel van de wagens per trein uit te voeren in plaats van per boot of vrachtwagen, daalt de impact op het milieu en geraken de wagens ook sneller op hun eindbestemming. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming kan tot de helft ingekort worden.

“We willen onze wagens zo snel mogelijk bij de eindklant brengen. Door deze nieuwe treinverbinding vlakbij de site van Volvo Car Gent kunnen we de doorlooptijd voor onze klanten met de helft verminderen. Dit bewijst dat wij ons als bedrijf voortdurend inspannen om onze bevoorradingsketen zo efficiënt en duurzaam mogelijk te organiseren.”

Stefan Fesser, CEO Volvo Car Gent

 

“Volvo Cars weet de goede achterlandverbindingen in North Sea Port ten volle te benutten door in Gent te kiezen voor duurzaam vervoer per spoor naar het Europese achterland en naar China. Hiermee versterkt North Sea Port haar positie als multimodale haven”

Daan Schalck, CEO North Sea Port

 

Spooroperator Lineas staat in voor het beheer van de treinexporten vanuit North Sea Port naar China en Italië.

“Na onze sterke samenwerking voor transporten richting Zweden, kiest Volvo nu ook doelbewust voor snel en kostenefficiënt spoortransport richting Italië en China. Volvo is hiermee een toonbeeld van hoe spoorvervoer niet alleen duurzaam maar ook de beste optie is om de eigen supply chain te optimaliseren.”

Geert Pauwels, CEO Lineas

De treinen naar Italië worden geladen op de terminal van DFDS aan het Mercatordok. De China-trein komt aan en vertrekt op het Kluizendok. Dankzij deze modal shift naar het spoor haalt Volvo Cars jaarlijks ongeveer 5.000 vrachtwagens van de weg, waar neerkomt op zo’n 150 trucks minder op weekbasis.

6 treinverbindingen per week

Momenteel voert Volvo vanuit North Sea Port in Gent vier keer per week en vanuit de haven van Zeebrugge twee keer per week wagens uit per trein.

Vanuit North Sea Port

2x/week naar Xi’an (China)

Start: mei 2019

Capaciteit per trein: 190 wagens – 100 treinen op jaarbasis

Hybride trein
(roll-on/roll-off tussen Gent en Polen,
containertrein tussen Polen en Xi’an)

XC60 van China naar Gent – XC90, V90CC en V60 van Gent naar China

Duur: 22 dagen

Route: Gent – Malaszewicze (Polen) – Xi’an

Beheer: Lineas - ITL

2x/week naar Sacconago nabij Milaan (Italië) 

Start: februari 2019

Capaciteit per trein: 200 wagens – 92 treinen op jaarbasis

Alle Volvo-modellen

Duur: < 1 dag

Route: Gent - Sacconago

Beheer: Lineas

 

Vanuit haven Zeebrugge

2x/week naar Schwertberg (Oostenrijk)

Start: april 2018

Capaciteit per trein: 200 wagens – 90 treinen op jaarbasis

Duur: 2 dagen

Alle Volvo-modellen

Route: Zeebrugge – Duitsland – Schwertberg

Beheer: Hödlmayr